(In)zicht in het verkeer

(In)zicht in het verkeer

Gordel vastgeklikt, spiegels in de juiste positie, en dan ... ogen op de weg. Maar zie je ook alles? Een goed zicht in het verkeer zorgt letterlijk voor een wereld van verschil. Een groot aandachtspunt, ook naarmate je ouder wordt. Opticien en optometrist Lien Ceyssens van Optiek ZIEN heeft oog voor de materie. Ze schijnt haar licht op het belang van goed zicht onderweg.

Bij Lien van Optiek ZIEN uit Heusden-Zolder kan je voor heel wat terecht. Van oogzorg, oogmetingen en briloptimalisatie tot optische-, sport-, zonne- en kinderbrillen. “Mijn kennis onderscheidt zich richting het klinische deel van de ogen”, vertelt ze daar zelf over. “Er komen dan ook heel wat klanten na een doorverwijzing via de huisarts of de oogarts. Ik kom dagelijks met verschillende soorten ogen en oogafwijkingen in contact. Een oog is een complex en fascinerend iets.”

Oogafwijkingen in het verkeer

Volgens Lien kunnen we slecht zicht op de weg opdelen in drie verschillende takken: een verminderd zicht, dubbelzicht en delen in het gezichtsveld die wegvallen. De oorzaken lopen uiteen. “Je hebt specifieke oogziektes zoals cataract of droge ogen die zorgen voor een verminderd zicht. Een hartinfarct of val op het hoofd kan dan weer leiden tot dubbelzicht. Diabetes en bepaalde medicatie hebben daarnaast ook een effect op je ogen. En gevoeligheid voor licht is een veelvoorkomend fenomeen. Als je bijvoorbeeld uit een donkere tunnel komt en verrast wordt door het felle licht, zorgt dat voor wazig zicht. Nachtblindheid komt ook best vaak voor bij bestuurders. Zowel op jonge als oudere leeftijd.”

“Met je beste zicht, eventueel met aangepaste bril of lenzen, moet je minimaal 5 op 10 kunnen zien”, vertelt Lien. “Onder die grens is het niet legaal om de weg op te gaan. Hoewel het toch verstandig is je zicht boven de 8 op 10 te houden, gezien je zicht ‘s avonds in het donker nog eens twee visuslijnen zakt. Als je dan overdag maar 8 op 10 ziet, zou je in de avond 6 op 10 zien. Je mag zeker ook niet dubbel zien en je gezichtsveld moet groot genoeg zijn. Soms gaat het maar over een miniem verlies in zicht, en toch zie je dat zoiets al snel verandert in gevaarlijke situaties in het verkeer. Als je zicht bijvoorbeeld voor een stuk wegvalt, dan kan het zijn dat je bij een splitsing op de baan gewoon rechtdoor rijdt. Zo’n ongevallen zijn helaas niet zeldzaam ... ”

Oogbeschermers

Hoe we onze ogen kunnen beschermen achter het stuur? Lien weet raad. “In de auto kampen veel mensen met oogvermoeidheid. Eén van de oorzaken hiervan zijn droge ogen. Je kan bijvoorbeeld viscose-oogdruppels inbrengen net voor je instapt. Probeer ook veel te knipperen tijdens het rijden en te vermijden dat je naar één punt gaat staren. Volgens studies helpt een supplement van Omega 3 ook om droge ogen te vermijden. Zorg er zeker voor dat de airco niet te hard blaast, want die droge lucht zorgt voor geïrriteerde en vermoeide ogen.”

Nog zo’n gevaarlijke combinatie: je ogen en de zon. “Een zonnebril is natuurlijk goed voor het licht dat binnenvalt, maar eigenlijk draag je ‘m vooral voor het contrast. Er bestaan meekleurende zonnebrillen die het licht volgen. Let er wel op dat je glazen niet té donker zijn en dat het glas goed gepolariseerd is. De investering in een goede zonnebril achter het stuur is het echt dubbel en dik waard. Voor mensen die veel onderweg zijn, bestaan er zelfs specifieke autobrillen. Natuurlijk gaan we eerst de juiste correctie met een bril of lenzen na. Daarna kijken we verder. Een autobril bestaat uit een lichtgele filter – al zie je dat geel niet echt – en een speciaal design. Chauffeurs die voor hun werk voortdurend op de baan vertoeven, raad ik dat zeker aan.”

Ouderdomskwaaltjes

Zicht takelt bij de meeste mensen af naarmate de leeftijd stijgt. Dat is onvermijdelijk. “Je reactievermogen vertraagt, mede door je oogspieren die stilaan afzwakken”, vertelt Lien daarover. “Vanaf je 45ste wordt het inzoomeffect van je oog zelfs al een stuk slechter. Dit merk je in eerste instantie in je nabijzicht en het dashboard. Natuurlijk kan je met de juiste bril of andere correcties heel wat doen. Je kan zelfs langsgaan bij een kinesist of functioneel optometrist om je oogspieren te trainen. Laat je ogen dus van tijd tot tijd grondig nakijken. Voorkomen is beter dan genezen. Een goed zicht is heilig in de wagen!”

Senior op de baan? Kruip met vertrouwen achter het stuur via de opfrissende opleidingen van ProMove.