Zit je goed?

Zit je goed?
Een goede zithouding is belangrijk om goed te kunnen reageren in noodsituaties, zorgt voor meer comfort én voor een beter zicht. Zorg dat je één wordt met je voertuig!
Het belang van een goede zithouding wordt vaak onderschat. Goed zitten is belangrijk om goed te kunnen reageren in noodsituaties en zorgt voor meer comfort én voor een beter zicht.
Zorg dat je de zetel zo afstelt dat je je benen niet volledig moet strekken om de pedalen te bedienen. Je doet dit immers met je voeten, niet met je benen. Je knie moet ook steeds licht gebogen blijven wanneer je een pedaal bedient.
Zwaartepunt
Zet je zetel ook zo laag mogelijk. Door lager te zitten, kom je dichter bij het zwaartepunt van de wagen en ga je hem ook beter aanvoelen. Zorg er uiteraard wel voor dat je nog steeds een goed zicht behoudt boven het stuur. Laat een vuistbreedte ruimte tussen de voorkant van de zetel en je knieholtes.
Als je je hielen laat rusten op de bodem, dan kan je vrij makkelijk met je voeten alle pedalen bedienen en moet je je benen niet telkens ‘optillen’.
Gebruik de voetsteun
Van zodra je aan het rijden bent: laat je linkervoet dan rusten op de voetsteun (links van het ontkoppelingspedaal). Dit zorgt voor extra steun in de bochten, waardoor je je wagen nog beter zal aanvoelen.
Plaats de rugleuning zo, zodat je stevig geruggesteund bent, bij voorkeur tot schouderhoogte. De rugleuning mag het achteruitzicht uiteraard niet belemmeren. De hellingsgraad tussen leuning en zitting bedraagt idealiter 100 graden.
Hoofdsteun
Zorg ervoor dat de hoofdsteun goed afgesteld staat en dat er maximum een vijftal centimeter vrije ruimte is tussen het hoofd en de steun. Zo voorkom je een al te zware whiplash bij een botsing. Stel de hoogte in zodat de bovenkant niet hoger is dan de bovenkant van je hoofd.
Kan je je stuur in de hoogte aanpassen? Zorg ervoor dat je handen onder schouderhoogte blijven. Maak ook dat je niet té dicht of té ver van het stuurwiel zit. Stel het zo in dat je polsen op het stuur rusten als je je armen strekt, met je schouders tegen de rugleuning.
Als je met gestrekte armen rijdt, dan kan je in noodsituaties nooit voldoende kracht gebruiken om het stuur te draaien. Té dicht zitten is niet alleen behoorlijk belachelijk, maar kan bij een remmanoeuvre ook voor een bijzonder pijnlijke neus zorgen.
