☀️🏖 In de vakantieperiode (15/7-15/8) werken we trager en genieten we meer. 🏖☀️

De route richting veilige schoolmobiliteit

De route richting veilige schoolmobiliteit

Veilige mobiliteit op en rond school: het is een topic dat de laatste jaren aan belang en aandacht wint.

Wat vier jaar geleden startte als een stageproject voor Authier Degryse, groeide uit tot een internationaal gesmaakt project voor méér bewegende kinderen richting de schoolpoort. Met High-Five zet Authier – samen met vijf anderen – in op veilige mobiliteit, net zoals ProMove. Het ideale gespreksonderwerp nu we weer massaal op het ritme van de schoolbel leven.

Veilige mobiliteit op en rond school: het is een topic dat de laatste jaren aan belang en aandacht wint. We moeten nú inzetten op veiligheid rond de schoolpoort zodat onze kinderen later met een gerust hart achter het stuur kruipen. Authier: “We merkten vooral dat kinderen heel wat verkeerservaring missen. Ze worden door hun ouders vaak uit het verkeer richting school gehouden door de chaos die er heerst tijdens de spitsuren. In Nederland noemen ze dat ‘rommelverkeer’. Iedereen staat een beetje overal op straat of op de stoep, autodeuren zwaaien open, voetgangers en fietsers moeten zich daartussen manoeuvreren, ... Geen wonder dat een ouder zijn kind liever niet op pad stuurt, toch? Maar dat is ook een vicieuze cirkel. Zolang niemand iets aan zijn gedrag doet in het verkeer of de infrastructuur er zich niet toe leent, blijven ouders hun kinderen met de wagen tot aan de schoolpoort brengen. Als mogelijke oplossing voor dat probleem bedachten we een beloningssysteem met superheld Five om meer beweging in de schoolgaande jeugd te krijgen.”

Laagdrempelig in beweging

Op dit moment zijn 80 scholen en meer dan 11.000 unieke gebruikers verbonden aan het High-Five-project. “Concreet staan er High-Five-palen en hangen er stickers rond de schoolpoorten die de tag aan de boekentas van de kinderen scant en waarmee ze punten verzamelen als ze met de fiets of te voet naar school komen. Op onze website zetten ze die punten om in levens op het spelplatform of in leuke uitstapjes bij onze (lokale) partners. Het systeem registreert de punten automatisch waardoor leerkrachten geen extra werk hebben. De school heeft daarbij zelfs geen kosten want we stappen naar de gemeentes om het initiatief mee te financieren. Zo krijgt élke school de kans om in te stappen in ons project. En heeft dus ook élk kind een kans om te leren over het verkeer en hoe een veilige schoolomgeving aanvoelt. En natuurlijk ook om leuke dingen te doen met zijn of haar punten.” 

De ideale veilige schoolzone

Schoolmobiliteit staat steeds hoger op het prioriteitenlijstje. “Een trend die we overal zien”, vertelt Authier. “Zeker in Nederland is er een wildgroei aan kleinschalige initiatieven. In de Scandinavische landen zit dat structureel in het beleid. Heel inspirerend. We kijken ook voorzichtig naar de uitrol van High-Five in Denemarken. Hoe een veilige schoolzone er voor mij zou moeten uitzien? Héél anders dan vandaag. We moeten af van dat rommelverkeer. Werk bijvoorbeeld met meer fietsstraten. We ontwierpen nu al ‘Five&Ride-zones’, zoals de Kiss&Ride die je nog op veel plekken vindt, maar dan verder van de schoolpoort zodat kinderen nog een stukje moeten wandelen via parken of trage straatjes. Zo hou je schoolzones verkeersarm. Daarnaast moeten fietsers en auto’s een aparte plek op de weg krijgen, met een voldoende grote buffer. Alleen zo vermijd je chaos en ongelukken.”

Kwetsbare schoolomgeving

Of auto’s dan niet net hárder gaan rijden als de straten leger worden? “Die kans bestaat’, beseft ook Authier. “Dat is het omgekeerde effect. We moeten onze chauffeurs dus ook stimuleren om zich aan de toegestane snelheid te houden. Het blijft een kwetsbare omgeving. Rij traag en hou alles goed in de gaten rondom je. Parkeer niet waar het niet mag, want dan wéét je dat je het normale verkeer ophoudt. En zo gaat het snel mis ... Wat meer bewustzijn achter het stuur kan geen kwaad. Van álle weggebruikers, bedoel ik dan. En vooral: luister naar onze kinderen. Zij weten waar de pijnpunten in het verkeer liggen als ze willen oversteken of de fiets gebruiken. Als je het op hun niveau kan brengen, dan is het voor iedereen in het verkeer duidelijk.”

“We merkten vooral dat kinderen heel wat verkeerservaring missen.”

Ook ProMove gaat voor veilig verkeer. Aan de schoolpoort en ver daarbuiten! Ontdek wat we voor jou kunnen betekenen onderweg.