Momenteel is er een probleem met de mailserver, waardoor bevestigingsmails na reservatie niet verstuurd kunnen worden.

Brussels Airport maakt van prioritair rijden een prioriteit

Brussels Airport maakt van prioritair rijden een prioriteit

Een medisch noodgeval, een technisch probleem, een aanrijding of een noodlanding: op de luchthaven moet je snel kunnen schakelen.

Een medisch noodgeval, een technisch probleem, een aanrijding of een noodlanding: op de luchthaven moet je snel kunnen schakelen. Niet alleen op Internationale Dag voor Veiligheid op het Werk, maar élke dag van het jaar. Brussels Airport heeft dan ook altijd een professioneel team Airside Inspection ter beschikking staan. “Dat zijn een 25-tal collega’s die in noodgevallen prioritair mogen rijden op en naast het luchthavendomein”, legt Gert Dierick uit. “Omdat dat veilig en volgens de internationale luchtvaartreglementeringen moet verlopen, kruipen we voor onze Blue Light Driving-opleidingen al jarenlang bij ProMove achter het stuur.”

Als Performance Coordinator Aerodrome Operations bij Brussels Airport ziet Gert Dierick erop toe dat alle medewerkers van het departement Aerodrome Operations de nodige certificaten op zak hebben. “Brussels Airport moet EASA-compliant zijn. Dat betekent dat we moeten voldoen aan veiligheidsnormen van de European Union Aviation Safety Agency”, vertelt hij. “Het subdepartement Airside Inspection garandeert de veiligheid van de vliegtuigen zodra ze een clear to land hebben gekregen tot ze na het opstijgen weer in handen zijn van de luchtverkeersleiding. Airside Inspection is dus het toeziend orgaan van alle operationele zaken op het luchthaventerrein. Dat gaat van infrastructuurcontroles en groenonderhoud tot emergency planning en inspectie van wildlife.”

Vliegensvlug én veilig

Een serieuze verantwoordelijkheid, waar een training uiteraard niet bij kan ontbreken. Gert: “De collega’s van Airside Inspection moeten regelmatig (refresh-)opleidingen volgen. Ook voor prioritair rijden hebben ze de nodige certificaten nodig, want in uitzonderlijke gevallen moeten ze zich buiten het beschermd luchthavengebied begeven – bijvoorbeeld om externe hulpdiensten te begeleiden. Maar ook op het privéterrein van Brussels Airport is het belangrijk om de kneepjes van het vak te kennen. De verkeersregels zijn daar immers nog steeds van kracht, met de extra moeilijkheid dat je soms tussen vliegtuigen, bagagekarretjes en passagiers moet navigeren. Al hebben we gelukkig wel het voordeel dat we daarbij kunnen communiceren met de luchtverkeersleiding.”

Druk programma

Om dat prioritair rijden in veilige omstandigheden onder de knie te krijgen, doet Brussels Airport al zo’n tien jaar een beroep op de opleiding van ProMove. In groepjes van vijf à zes collega’s zakken ze af naar Zolder voor een trainingsdag Blue Light Driving. Ook bij Gert, die als back-up zijn certificaten up-to-date moet houden, staat er een opfrissing in de agenda.

“In de voormiddag krijgen we op een toegankelijke manier theorie voorgeschoteld en gaan we met elkaar in gesprek om ervaringen uit te wisselen. De eerste keer dat ik de opleiding volgde, waren er ook ambulanciers en politieagenten aanwezig. Heel verrijkend om te horen waar zij zoal op botsen! In de namiddag nemen we zelf plaats achter het stuur. We leren het voertuig onder controle te houden bij hoge snelheden, spelen in op onverwachte bewegingen en reageren snel bij hindernissen. En daarna – als kers op de kaart, iets waar heel veel collega’s naar uitkijken – verplaatsen we ons naar het Circuit. Een ideale locatie om in volle vaart onze bocht- en remtechnieken te verfijnen!”

Veilige en gecontroleerde omstandigheden

“De opleiding prioritair rijden is essentieel voor de veiligheid op het terrein. Het is noodzakelijk én leuk tegelijkertijd”, vindt Gert. “Op de ProMove-terreinen kunnen we alle technieken in veilige en gecontroleerde omstandigheden inoefenen. Door fonteintjes die plots aanspringen te ontwijken, leren we bijvoorbeeld hoe we moeten reageren bij onvoorziene omstandigheden. Dat komt goed van pas als tarmacgebruikers in de weg lopen omdat ze niet weten hoe ze moeten reageren als ze sirenes horen. Maar ook buiten de werkcontext pik je heel wat zaken mee uit de opleiding. Ik anticipeer nu bijvoorbeeld veel meer als ik sirenes hoor naderen en kijk verder vooruit als ik een bocht wil nemen.”

Werk jij ook met interventievoertuigen en kunnen je medewerkers of collega’s een opfrissing gebruiken? Check ons aanbod!