Autographe en ProMove: partners in veiligheid en vooruitgang

Autographe en ProMove: partners in veiligheid en vooruitgang

Wie ambulances, militaire voertuigen of politiewagens door Belgiƫ ziet zoeven, beseft het wellicht niet, maar de kans is groot dat ze bij Autographe hun metamorfose kregen.

Wie ambulances, militaire voertuigen of politiewagens door België ziet zoeven, beseft het wellicht niet, maar de kans is groot dat ze bij Autographe hun metamorfose kregen. Het familiebedrijf uit Waver is namelijk marktleider in de ombouw en inrichting van dienst- en bedrijfsvoertuigen: van ziekenwagens en voertuigen voor Defensie tot mobiele werkplaatsen en mindervalidentransport. Allemaal maatwerk, allemaal tot op de millimeter doordacht. Omdat dergelijke voertuigen chauffeurs nodig hebben die ze vlot en veilig weten te hanteren, biedt Autographe hun klanten met regelmaat een rijopleiding bij ProMove aan. 

Bij ProMove vinden we het belangrijk om met partners samen te werken die net als wij oog hebben voor veiligheid, professionaliteit én een heldere visie op mobiliteit. Autographe stuurt dan ook regelmatig klanten door naar ons voor een rijopleiding: een mooi voorbeeld van hoe specialisaties elkaar versterken. “We krijgen enkel positieve feedback van onze klanten die bij ProMove een cursus volgden”, vertelt zaakvoerder Mathieu de Saint Hubert. “Ze zeggen er veel nuttigs bij te leren.”

Meesters in maatwerk

Het familiebedrijf Autographe bestaat al een 50-tal jaar. Mathieu: “De zaak werd opgericht door mijn vader, Bernard de Saint Hubert. Inmiddels staan mijn broer en ik aan het hoofd. Samen met ons 50-koppig team bieden we een hoogkwalitatieve service dankzij onze focus op professionaliteit en flexibiliteit.”

Ziekenwagens en voertuigen voor Defensie inrichten, dat doen ze het vaakst. “De inrichting van ambulances, meestal van Mercedes, is bijvoorbeeld een van onze specialiteiten. We beschikken natuurlijk over de nodige erkenningen en halen regelmatig openbare aanbestedingen binnen.” Dit werk doet Autographe voor de verschillende regio’s en op nationaal niveau.

Bij de inrichting worden hun klanten overigens volledig ontzorgd, want het bedrijf brengt alles van a tot z in orde: de elektriciteit, de binnenbekleding, de isolatie, striping, laswerken, bepantsering, verlichting, verwarming en zoveel meer.

Europese reglementering

Vanzelfsprekend is de inrichting van dienst- en bedrijfsvoertuigen onderworpen aan heel wat regels, die vaak op Europees vlak zijn vastgelegd. “Voor ambulances geldt bijvoorbeeld de EN1789-norm. Die bepaalt de vereisten voor het ontwerp, de testen, de prestaties en de uitrusting van de voertuigen. Al de testen doen we trouwens ook in huis. Zo gaan er bij ons zowat 1.200 voertuigen per jaar volledig afgewerkt en getest uit de deur.”

Meer innovatie op komst

Mathieu verwacht de komende jaren heel wat vernieuwingen en toevoegingen aan de inrichting van bedrijfs- en dienstvoertuigen. En daar zijn ze uiteraard op voorbereid: “De installatie van een dashcam zal meer en meer gevraagd worden, evenals een 360°-camera. Die komen onder meer van pas om ongelukken op de weg te filmen. Ook denk ik dat de vraag naar luchtzuiveringssystemen groter zal worden. En ingenieuze, elektrisch bediende brancards die ambulanciers ontlasten, gaan ongetwijfeld ook meer voorkomen.”

Ken je voertuig

Autographe ziet het chauffeurstraject van ProMove als een essentieel stuk van hun dienstverlening. Daarom sturen ze klanten — bestuurders van ambulances, militairen, technici, mobiele zorgteams, noem maar op — geregeld door naar de opleidingen in wagenbeheersing en rijvaardigheid. Zo lieten ze dit najaar 21 personen van Defensie de opleiding Blue Light Driving volgen. De deelnemers reden onder meer met hun ambulances op het circuit van Zolder. De combinatie maatwerkvoertuig en maatwerktraining loont, want zelfs het beste ingerichte voertuig vraagt om bestuurders die:

  • het gewicht, de indeling en de balans van het voertuig kennen,
  • vlot en veilig kunnen manoeuvreren in soms krappe situaties,
  • én adequaat reageren bij onverwachte verkeersmomenten.

“Een rijopleiding voor dienst- en bedrijfsvoertuigen is zeer nuttig en zou in feite standaard voorzien moeten worden voor de chauffeurs van deze wagens.”