VAS en ProMove gaan rallyrisico's uit de weg.

VAS en ProMove gaan rallyrisico's uit de weg

Nu 2025 op z’n einde loopt, eindigt ook het kalenderjaar van VAS, de Vlaamse Autosportfederatie. Rallypiloten moeten geduld hebben tot begin februari voor ze opnieuw uit de startblokken mogen schieten.

Nu 2025 op z’n einde loopt, eindigt ook het kalenderjaar van VAS, de Vlaamse Autosportfederatie. Rallypiloten moeten geduld hebben tot begin februari voor ze opnieuw uit de startblokken mogen schieten. Maar in afwachting van het nieuwe rallyseizoen zit VAS niet stil. Integendeel! Tussen kerst- en kampioenvieringen door moeten alle licentieaanvragen afgehandeld worden. Om de veiligheid van de wedstrijden te garanderen, kan VAS rekenen op de rijvaardigheidsexpertise van ProMove.

Kristof Verhoeven is lid van het dagelijks bestuur van de Vlaamse Autosportfederatie. Als verantwoordelijke voor de vergunning in Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant, onderwerpt hij de aanvragers aan een strenge – maar levensbelangrijke – controle. “Rallypiloten moeten hun licentie elk jaar vernieuwen”, vertelt Kristof. “Elke discipline heeft z’n eigen type vergunning. Hoe risicovoller de autosporttak, hoe meer voorwaarden eraan verbonden zijn.”

Van recreant tot rallykampioen

De laagste categorie is de R-vergunning. “Dat staat voor ‘recreant’ of ‘rittensport’. Zo’n vergunning kan je aanvragen vanaf de leeftijd van twaalf jaar. Niet om zelf achter het stuur te kruipen natuurlijk, maar wel om als navigator de bestuurder aanwijzingen te geven”, legt Kristof uit. “Voor piloten in de R-klasse volstaat een geldig rijbewijs B om een licentie te verkrijgen.”

Meer risico’s = meer rijvaardigheidsvereisten

Bij de vier overige vergunningstypes – C, B, A4 en A3 – moeten aanvragers een medisch attest kunnen voorleggen. “Daarvoor moeten ze langsgaan bij een dokter die erkend is door de Royal Automobile Club of Belgium (RACB), de overkoepelende Belgische federatie van autosport. Piloten moeten een algemene gezonde conditie hebben. Uiteraard wordt ook hun zicht onderzocht. Wie ouder is dan 50 jaar, moet daarnaast een cardiologisch onderzoek ondergaan. Door grondig te screenen op lichamelijk vlak, zorgen we voor een eerste veiligheidslaag.”

Met een C- of B-vergunning mag je deelnemen aan wedstrijden binnen de lagere disciplines, zoals slalom en rallycross. “Vanaf A4-niveau kan je echt beginnen met rallyrijden”, legt Kristof uit. “Om zo’n vergunning te verkrijgen, moet je ofwel minstens drie jaar je rijbewijs hebben, ofwel een specifieke opleiding bijwonen. In België zijn er drie geselecteerde centra waar je zo’n opleiding kan volgen. ProMove is er een van.”

ProMove als erkend centrum

“Voor A4 volg je een cursus Car Control”, legt ProMove-instructeur Erwin uit. Met zijn 39 jaar ervaring als rallyrijder kent hij de gevaren van de autosport maar al te goed. “Defensief leren rijden is dan ook heel belangrijk. Je draagt namelijk niet alleen de verantwoordelijkheid over je eigen veiligheid, maar ook die van je copiloot én alle omstaanders. Tijdens een opleiding Car Control leer je in groep – samen met andere deelnemers – enkele praktische tips om correct in te grijpen als het ooit zou misgaan. Door dat op een gecontroleerde manier in te oefenen, blijf je rustig in noodsituaties.”

Het verschil tussen A4 en A3 zit in de motorcapaciteit van de wagens. Erwin: “Met een A3-vergunning mag je rallyrijden met een wagen van 1600 cc of meer. Dat betekent dat je ook met hogere snelheden moet kunnen omgaan. Wie al een A4-opleiding heeft gevolgd en nog een stapje verder wil gaan, kan zich inschrijven voor een individuele Car Control-opleiding. Daarin vestigen we extra aandacht op het sportieve aspect van de rallysport.”

Geen limiet op veiligheid

“Bij rally kan er van alles misgaan: van klapbanden, motorproblemen en blokkerende wielen tot inschattings- en stuurfouten”, vertelt Kristof. “De veiligheidsnormen zijn dan ook streng en worden jaarlijks bijgestuurd. Denk aan kuipzetels, systemen om whiplash tegen te gaan en specifieke behendigheidsvereisten. Zo kunnen we letsels en schade zoveel mogelijk vermijden. Ook voor het publiek hanteren we strenge reglementeringen. Langs het parcours staan stewards die ervoor zorgen dat er geen supporters in verboden zones komen, bijvoorbeeld op plaatsen waar de kans om uit de bocht te gaan reëel is. En alles wordt gedocumenteerd in een veiligheidsboek. Want in de rallysport kan je nooit voorzichtig genoeg zijn.”