ProMove: op het kruispunt tussen mentaliteit en mobiliteit

ProMove: op het kruispunt tussen mentaliteit en mobiliteit
De Week van de Mobiliteit zet ons elk jaar aan het denken over hoe we ons verplaatsen, en vooral: hoe we dat veilig doen. Mobiliteit is immers meer dan een praktische kwestie, het raakt ons gedrag, onze gewoontes en mentaliteit.
Mobiliteit is meer dan een praktische kwestie, het raakt ons gedrag, onze gewoontes en mentaliteit. Van voetganger tot fietser en chauffeur. Op dat kruispunt bevindt ProMove zich, een rijvaardigheidscentrum dat al sinds 1997 duizenden bestuurders bewuster de weg opstuurt. Oprichter Chris Vanhee doet zijn missie uit de doeken.
Chris is al bijna z’n hele professionele carrière bezig met gemotoriseerde voertuigen. “Ik was vroeger vooral actief in de wereld van de motorsport en events. Op een van die evenementen ontdekte ik de maatschappelijke waarde van een slipcursus. Iedereen leert rijden, behaalt een rijbewijs en daarna … stopt het leren en kruipt iedereen met eigen opvattingen over een veilig verkeer in de wagen. Bovendien was en is een slipcursus of rijvaardigheidstraining ook een boeiende business. Waar bedrijven en particulieren tijdens een crisis besparen op plezier, blijft veiligheid altijd overeind. Mijn missie was geboren: rijvaardigheid toegankelijk én betaalbaar maken.
Mobiel concept
Door een groep bereidwillige sponsors zag een mobiel concept, de voorloper van wat ProMove vandaag is, het levenslicht. “Met een oplegger die kon transformeren in een mobiel leslokaal, PVC-matten en leswagens van Renault trokken we door het hele land”, vertelt Chris over die periode. “Met onder meer Het Laatste Nieuws en VTM als sponsors kregen we ook wat welgekomen media-aandacht. Het concept was toen heel simpel: mensen konden gratis hun rijvaardigheid laten testen en we hielden ze daarbij een confronterende spiegel voor. Een week later boden we op dezelfde plek een betalende opleiding aan. De vraag groeide en het mobiele concept evolueerde naar vaste locaties in Zolder, Brugge en Andenne.”
People business
Chris omschrijft ProMove als een people business. “We werken met leswagens, maar eigenlijk toch vooral met mensen. We zijn geen rijschool en hanteren dus bewust geen belerend vingertje. We focussen vooral op meer bewustzijn achter het stuur. Natuurlijk heb je vandaag heel wat rijhulpsystemen in de wagen en die leren we mensen ook op een juiste manier gebruiken, maar de nadruk van zo’n systeem ligt wel degelijk op het woord ‘hulp’. Als bestuurder moet je het uiteindelijk zelf doen. Rijden doe je niet alleen met je handen, maar ook met je hoofd en met je ogen in het bijzonder. Door ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) krijg je als bestuurder een vals gevoel van veiligheid en word je minder alert. Die bubbel doorprikken we tijdens onze opleidingen. Dat doen we op een typische, luchtige ProMove-manier. Onze slogan is niet voor niets ‘Veilig rijden, verrassend leuk’.”
Bewust rijden
Maar wat betekent dat nu precies voor ProMove, veilig rijden? Chris: “Bewust rijden is voor ons: rekening houden met de omgeving, het weer, alle weggebruikers, een zonnebril binnen handbereik hebben, je bewust zijn van je eigen rijvaardigheden ... Het is een concept met veel facetten. Met rijvaardigheid moet je eigenlijk constant bezig zijn, want het heeft veel impact op de samenleving. Je individuele keuzes als chauffeur hebben een directe invloed op de rest van het verkeer. Elk jaar vertrekken er in België meer dan 400 mensen naar school of hun werk en komen ze niet meer thuis door een dodelijk verkeersongeval. Helaas leven we in een maatschappij die zich daar gewoon bij lijkt neer te leggen. Daar ben ik het fundamenteel niet mee eens. Wat we met ProMove doen is dan misschien wel een druppel op een hete plaat, maar het is beter dan geen druppel.”
Om die bewuste mindset te creëren bij bestuurders, pakt ProMove het hands-on en persoonlijk aan. “Op onze oefenterreinen voorzien we bijvoorbeeld zebrapaden om het verschil in reactiesnelheid zo tastbaar – en confronterend – mogelijk te maken. Wie een noodstop uitvoert aan 30 km/u zal een paar meter voor het zebrapad tot stilstand komen, wie 50 km/u rijdt, zal op of na het zebrapad uitkomen. Met alle gevolgen van dien. Kijk, niet iedereen moet een rijvaardigheidsopleiding volgen, maar we leveren jaarlijks wel een paar duizend bewustere chauffeurs af – met hopelijk een veiligere kijk op mobiliteit. Die ambitie willen we in leven houden. Dat doen we onder andere met een introductie tot reactiesimulatie en alcoholbrillen in de opleiding.”
Week van de Mobiliteit
De jaarlijkse Week van de Mobiliteit is een belangrijk initiatief om het thema in de spotlights te zetten, maar voor Chris toch onvoldoende. “Met mobiliteit kom je élke dag in aanraking. Zowel in het verkeer zelf als via het nieuws. Het verdient meer dan een week per jaar. Zeker als er mensenlevens op het spel staan. Bij ProMove maken we van verkeersveiligheid en mobiliteit elke dag onze missie.”