Op bezoek bij de buren van de ERA Racing School

Op bezoek bij de buren van de ERA Racing School

De site rond Circuit Zolder staat niet stil. De ERA Racing School, die er opstartte in 2022, is daar het levende bewijs van.

In sneltempo – en dat mag je letterlijk nemen – groeide de raceschool van Xavier Maassen uit tot een compleet uitgerust Formule 4-centrum. ProMove klopte aan om kennis te maken met de nieuwe buren, die ondertussen al een veelbelovend eerste seizoen draaiden.

Wie is er beter geschikt om een raceschool te runnen dan een professionele autocoureur? Xavier Maassen heeft al heel wat kilometers achter de rug. Tijdens zijn 25-jarige internationale autosportcarrière wist hij mooie titels op zijn naam te schrijven: van een tweede plaats in de 24 uur van Le Mans tot een overwinning in de 24 uur van Zolder en een dubbele kroning tot Champion Porsche Carrera Cup Benelux. De recentste toevoeging op zijn lijst van successen? De opening van de ERA Racing School in Zolder.

Een vliegende start

De eerste plannen voor de oprichting van een raceschool waren er eigenlijk al in 2020. “Onze auto’s zijn ontwikkeld en gebouwd door Evodays, een Zonhovens bedrijf. Zij organiseren een eigen kampioenschap en werken daarvoor nauw samen met Circuit Zolder. Omdat die samenwerking zo vlot verliep, speelden ze met het idee om dat verder uit te bouwen. Waarom geen racingschool oprichten in Zolder? Met dat voorstel klopten ze toen bij mij aan. Omdat ik wist dat mijn autosportcarrière niet eeuwig zou blijven duren, heb ik deze kans gegrepen. En toen is het balletje beginnen rollen.”

Ondertussen is de ERA Racing School een feit en smeedt Xavier samen met zijn zakenpartner ambitieuze toekomstplannen. “We hopen nu vooral meer naamsbekendheid te krijgen. Met de nodige aandacht en voldoende tijd zien we dat zeker goed komen. En natuurlijk dromen we ervan ooit de nieuwe Max Verstappen te begeleiden”, lacht Xavier. “Een opkomend Formule 1-talent scouten vanaf het begin, dat zou echt geweldig zijn!”

Educatie en experience

Hoewel starters in de autosport een grote categorie vormen, is het doelpubliek van ERA breder dan dat. “Oorspronkelijk maakten we een onderscheid tussen twee groepen”, licht Xavier verder toe. “Enerzijds de jonge karters. Zij zijn meestal tussen de veertien en twintig jaar oud. Anderzijds focussen we op bedrijven die met klanten, partners of zakenrelaties een echte experience willen beleven. Al snel kwamen we tot het besef dat daar tussenin nog een grote grijze zone zat. Denk bijvoorbeeld aan vader en zoon die dezelfde autopassie delen. Of enthousiastelingen die al eens op het circuit hebben gereden met een eigen auto, maar nu een stapje verder willen gaan. Of individuen die een degelijke opleiding willen volgen, gewoon omdat ze het leuk vinden.”

Samengevat: alles kan. Van nul ervaring tot (semi-)professional. “Iedereen kan blijven bijleren”, vindt Xavier. “Ongeacht je startpunt. Ik vind een opleiding dan ook pas geslaagd wanneer ik een positieve leercurve zie. Wanneer iedereen het maximale uit zijn of haar dag heeft kunnen halen en wij ook het maximale uit de kandidaat naar boven hebben gebracht.”

Voor elk wat wils

Het aanbod van de ERA Racing School is divers. “Tijdens meerdaagse trainingen kunnen ervaren karters hun nationale racelicentie behalen. Het Rookie-programma daarentegen duurt één dag – van 9 tot 18 uur – en vereist minder expertise. Eerst volgt wat basistheorie: de technische kant van het verhaal, de veiligheidsmaatregelen, de betekenis van de vlaggen ... Na de theorie krijgen de deelnemers een simulatietraining en een seatfit. We zorgen ervoor dat ze goed en comfortabel in de auto zitten. Heel belangrijk! Dat geldt ook voor het passen van de kledij, van helmen en overalls tot brandvrije kousen en ondergoed. In de namiddag verplaatst de groep zich naar het circuit voor een viertal sessies van telkens twintig minuten. Aan de hand van video- en data-analyse geven we concrete en individuele feedback. Zo weet iedereen heel gericht waarop ze moeten letten.”

ERA Racing School in polepositie

Die uitgebreide video- en data-analyse is lang niet het enige wat de ERA Racing School uniek maakt. “We zijn permanent geïnstalleerd op Circuit Zolder, dus dat betekent dat we volledig uitgerust zijn met een lounge, lockerroom en trainingscentrum met racesimulators”, vertelt Xavier. “Daarnaast rijden we met echte Formule 4-wagens. Volledig elektrisch! Dat verandert niks aan de ervaring – je voelt nog steeds de wind in je gezicht en ziet de open wielen –, maar het geeft ons wél extra mogelijkheden. We zijn bijvoorbeeld minder afhankelijk van geluidsnormeringen en kunnen daardoor ook ’s avonds op het circuit rijden. Dat geeft ons een streepje voor.”

ERA en ProMove als ideale buren

Dat de ERA Racing School en ProMove buren zijn, is volgens Xavier een grote meerwaarde. “Ook in de racesector is een goede beheersing van je wagen noodzakelijk, net zoals op de openbare weg. Hoe ga je om met een nat wegdek? En wat doe je als je begint te slippen? Op het vlak van rijvaardigheidstraining zie ik dus zeker mogelijkheden om met ProMove samen te werken. Hun Car Control-opleidingen zijn volgens mij een ideale aanvulling. Of omgekeerd: ProMove-klanten die de extra mile willen gaan op het circuit, kunnen bij ons terecht. Die wederzijdse wisselwerking is volgens mij het grootste voordeel van onze gedeelde locatie op de Zolder-site. Zo helpen we elkaar alleen maar vooruit.”

Zin om je rij- en/of racevaardigheid een versnelling hoger te schakelen? Of benieuwd naar wat Circuit Zolder nog meer te bieden heeft? Bezoek de websites van ProMove en ERA Racing School.