Niet te snel!

Niet te snel!
Overdreven of onaangepaste snelheid ligt aan de basis van heel wat verkeersongevallen. Wist je dat een botsing aan een snelheid van 60 km/u voor een persoon van 60 kg kan vergeleken worden met een val van bijna 10 meter hoogte?
Door (te) snel te rijden heb je minder tijd om te reageren op een onverwachte wending. De reactie-, rem- en stopafstand worden langer. En de snelheid bepaalt ook de ernst van het ongeval. Hoe sneller je rijdt, hoe zwaarder de gevolgen.
Hoe sneller je rijdt, hoe nauwer je gezichtsveld. Als je sneller rijdt, ga je strakker voor je uit kijken en wordt je perifeer zicht minder scherp. Er ontstaat een tunnelzicht, waardoor je onder andere voetgangers en fietsers minder snel zal opmerken. Levensgevaarlijk dus!
Remafstand
Rij je 50 km/u dan bedraagt de reactieafstand (dat is de afstand die je aflegt zonder te vertragen) 14 meter. De remafstand bedraagt 12 meter waardoor je dus maar liefst 26 meter aflegt vooraleer je volledig stilstaat. Bij een snelheid van 120 km/u heb je hiervoor maar liefst 102 meter nodig, de volledige lengte van een voetbalveld…
Noodstop
Als het erop aankomt om snel stil te staan, dan moet je bruusk reageren. Correctie: dan zal jouw lichaam automatisch bruusk reageren.
In een niet zo ver verleden gebeurden net hierdoor heel veel ongevallen. Bestuurders reageerden wel alert, drukten het rempedaal hard in, maar slaagden er toch niet in om een aanrijding te vermijden. Waarom niet? Omdat ze door zo hard te remmen hun wielen blokkeerden. Met geblokeerde wielen kan je niet sturen. Het voertuig vertraagt weliswaar, maar veel te traag om een botsing te voorkomen.
ABS
Om dit op te lossen werd vroeger aangeleerd om pompend te remmen. In een noodsituatie makkelijker gezegd dan gedaan. Slimme ingenieurs besloten ons hierbij een handje te helpen en hebben hiervoor het antiblokkeersysteem ABS ontwikkeld.
ABS zal ervoor zorgen dat jouw wielen (en banden) niet blokkeren, waardoor het voertuig wel bestuurbaar blijft. Als je een noodstop moet maken, dan is het ook belangrijk om én te ontkoppelen (zodat je voertuig bij stilstand niet stilvalt) én het rempedaal snoeihard in te drukken en het ingedrukt te houden tot je volledig stilstaan.
-core-default.png)