Elektrificatie: We staan aan het begin van een nieuwe manier van automobiliteit

Elektrificatie

We staan aan het begin van een nieuwe manier van automobiliteit.

Na meer dan honderd jaar rijden met auto’s met verbrandingsmotoren is de grote verandering ingezet. Tegen 2035 moeten alle nieuwe auto’s in Europa verplicht elektrisch zijn. Een grote stap, die veel automobilisten ook angst inboezemt. Waarom moet dat eigenlijk? Zal er wel genoeg stroom zijn? Is dat elektrisch rijden betaalbaar? Is er echt geen beter alternatief dan de batterij-elektrische auto?
 
Dat velen zich die vragen stellen is niet meer dan logisch. Niemand heeft veel ervaring met het elektrische verhaal. Uiteindelijk kwam die tendens nog maar een goede tien jaar geleden op gang, met auto’s als de eerste Nissan Leaf en de Tesla Model S. Maar het gaat erg snel. Daar waar amper tien jaar geleden enkel een handvol zogenaamde early adopters elektrisch durfden rijden zijn we vandaag beland in een tijdperk waar de elektrische auto snel opgang maakt én het aantal laadpalen als paddenstoelen uit de grond schiet.

Evolutie in twee snelheden

Dat de evolutie richting elektrisch in twee snelheden verloopt, is intussen duidelijk geworden. Enerzijds zijn er de bedrijven en zelfstandigen, die bij het overschakelen naar elektrische auto’s – geholpen door enkele fiscale gunstmaatregelen – op het vlak van de zogenaamde Total Cost of Ownership een goede zaak kunnen doen. Voor de vanaf 2026 bestelde auto’s met een verbrandingsmotor is het hoe dan ook gedaan met fiscale aftrek en zal een erg hoge sociale zekerheidsbijdrage verschuldigd zijn door de werkgever. Zij hebben dus nu al massaal de keuze gemaakt om over te stappen naar batterij-elektrische firmawagens waar die fiscale afstraffing niet van toepassing is.
 
Het verhaal is momenteel nog heel anders bij de particulier. Wie zijn auto met eigen middelen moet financieren bekijkt de zaken op een andere manier dan wie het genoegen heeft een firmawagen ter beschikking te krijgen. Als je weet dat een elektrische auto tot nog toe een stuk meer kost dan een vergelijkbare benzine of diesel, dat de herverkoopwaarde momenteel nog onzeker is en dat niet elke particulier de mogelijkheid heeft om over privélaadinfrastructuur te beschikken, is het begrijpelijk dat privépersonen nog aarzelen en vaak toch nog maar eens voor – een laatste – benzinemodel kiezen.

Razendsnelle evolutie

We moeten de zaken echter van de positieve kant bekijken. De technologische evolutie gaat razendsnel, het aantal laadpalen groeit gestaag, de nieuwe elektrische auto’s worden steeds beter, raken verder met dezelfde accugrootte én worden stilaan ook betaalbaarder, nu meer merken ook in de lagere marktsegmenten met een elektrisch aanbod uitpakken. Ook de ontwikkeling van private lease door leasingmaatschappijen en automerken zorgt ervoor dat elektrisch rijden betaalbaarder wordt dan het tot nog toe was. Dat die hele evolutie niet zonder slag of stoot verloopt is logisch, je kan dan ook niet verwachten van een peuter dat hij al kan lopen als een volwassene. En dat is precies wat velen vandaag doen. Van de elektrische auto, die amper komt piepen, verwachten dat hij even performant is op alle gebied als de auto met een verbrandingsmotor, die meer dan honderd jaar de tijd heeft gekregen om volwassen te worden.
 
Ja, voor sommigen is het jammer dat ze in de nabije toekomst min of meer gedwongen worden om afscheid te nemen van de verbrandingsmotor, maar dat is de inspanning die we ons moeten getroosten om ons deeltje te doen in het bestrijden van het klimaatprobleem. 
 
Trouwens, rijden met een elektrische auto is best leuk. Zo beschik je met een elektrische auto onmiddellijk over het volledige motorkoppel, trekt zo’n model indien gewenst razendsnel op en is het fluisterstil. Je hoeft ook niet meer te schakelen, rijden verloopt zo meer ontspannen. Het is wel nodig om rekening te houden met het hogere gewicht van een elektroauto, het daardoor mogelijk ook andere weggedrag en zeker ook met de veel sneller bereikte hogere snelheden. Door het gemak van de acceleraties en de bijhorende stilte heb je niet altijd door hoe snel je eigenlijk écht rijdt. Ook het remmen is helemaal anders, aangezien heel wat elektrische auto’s via een soort elektrische motorrem amper nog het gebruik van het rempedaal vereisen. 

Een rijopleiding bij ProMove, om te leren omgaan met die krachtigere elektrische auto en er zuiniger en veilig mee te rijden, is dan ook een absolute aanrader.

 

 

Jochen De Smet, voorzitter van EV Belgium en expert elektrische mobiliteit en Stijn Blanckaert, automotive trainer en autojournalist bij Autonieuws.be, schreven een vlot leesbaar boek over (de transitie naar) elektrisch rijden dat een antwoord geeft op alle mogelijke vragen rond die overstap. Het heet “Iedereen Elektrisch! Revolutie in het autorijden” en is voor € 29,95 te koop in de boekhandel of op www.ertsberg.be.