☀️🏖 In de vakantieperiode (15/7-15/8) werken we trager en genieten we meer. 🏖☀️

Een dag in het leven van ... een autotransporteur

Een dag in het leven van ... een autotransporteur

Begin april vervoerde Silvio Vanroy van transportbedrijf Eddie Stobart de nieuwe leswagens van ProMove van Zolder naar Brugge met zo’n indrukwekkend gevaarte. Een dag in het leven van ... een autotransporteur.

Je ziet ze dagelijks rondrijden: de lange trucks met een resem geriemde kostbare auto’s en busjes als vracht. Begin april vervoerde Silvio Vanroy van transportbedrijf Eddie Stobart de nieuwe leswagens van ProMove van Zolder naar Brugge met zo’n indrukwekkend gevaarte. Een dag in het leven van ... een autotransporteur. 

Silvio neemt al 22 jaar plaats achter het stuur van transportwagens bij Eddie Stobart. Dat hij dus al heel wat dingen onderweg meemaakte, is een understatement. “Ik heb de weg echt zien veranderen”, vertelt Silvio. “Als autotransporteur heb ik altijd een kostbare vracht bij. Zowel als ik Mercedes-AMG’s transporteer als Renault Clio’s voor ProMove. Het is een zware verantwoordelijkheid. Omdat ik al lang in het vak meedraai, krijg ik ook vaak de ‘specialere’ leveringen. Transporten die heel last minute ingepland worden. Of ik reed al naar Kroatië, Portugal en Malaga met een vracht auto’s in mijn kielzog. Je rijdt geen enkele dag met dezelfde wagens naar dezelfde bestemming. En dat maakt het uitdagend.”

Obstakels onderweg

Uitdagend is inderdaad het juiste woord om Silvio’s job te beschrijven. “Niet alleen is het verkeer een stuk drukker dan vroeger, we moeten ook altijd rekening houden met onze rusttijden. We mogen per week twee keer 10 uur aan één stuk rijden, en drie keer 9 uur. Dat vraagt om wat gepuzzel in je rijtijden. En ook de vracht zelf opladen is een hele puzzel die ik elke keer opnieuw moet leggen. Auto’s worden steeds groter en specialer. Dat vraagt om precisie bij het laden, lossen en het vastmaken van de riemen. Schade is snel gemaakt. En geen enkele situatie is dezelfde. Je moet er altijd je hoofd bijhouden (lacht).”

Nooit uitgeleerd

Iemand die al 22 jaar elke dag op de baan is: kan je die nog veel bijleren? Volgens Silvio wel. “Om het rijbewijs type CE op zak te houden, moet je jaarlijks een dag bijscholing volgen. Elk jaar gaat het over iets anders: EHBO, zuinig rijden, hoe je de riemen correct vastmaakt ... Na vijf jaar – en vijf attesten – wordt het rijbewijs dan weer vernieuwd. Je bent nooit echt uitgeleerd als chauffeur. Dat is ook het motto van ProMove: ook al zit je elke dag in het verkeer, bijleren kan altijd.”

Respect voor lading

Silvio krijgt elke dag zijn rijschema van de volgende werkdag. Hij weet dus nooit op voorhand waar hij naartoe moet. “Dat maakt het net leuk. De ene dag zit ik in Arlon, de andere rij ik naar Brugge. Je kent de wegen snel, maar je moet toch altijd blijven focussen. Ook omdat de timing van de leveringen vandaag een stuk strakker is dan vroeger. Strak of niet strak: ik laad mijn vrachtwagen met zorg op. Ik heb heel veel respect voor de wagens die ik vervoer. Dat zijn mijn eigen auto’s niet, maar ik verzorg ze wel alsof het die van mij is. Als autofreak is het ook mooi meegenomen dat je af en toe bijzondere wagens mag vervoeren naar bijvoorbeeld het Circuit van Spa-Francorchamps.”

Voor ProMove leverde Silvio een vracht gloednieuwe Renault Clio’s af. “Het transport van Zolder naar Brugge verliep heel vlot voor ProMove. Omdat er op het moment van levering niemand aanwezig was in Brugge, kreeg ik een code mee om de auto’s veilig af te leveren op het terrein. Ik vind het heel fijn dat klanten mij zo vertrouwen. Daardoor doe ik nóg harder mijn best. Ik kom op heel wat plekken met veel verschillende soorten klanten in aanraking. Wanneer een klant extra dankbaar is, weet ik weer waarom ik elke dag de baan op ga.”

Wil je ook eens achter het stuur van een nieuwe Renault Clio kruipen op een van de drie sites van ProMove? Ontdek ons aanbod!