Sluiten

Oogkleppen zijn gevaarlijk in het verkeer

maandag 16 januari 2017


De winterprik veroorzaakte al verschillende verkeersongevallen waarvan helaas ook enkele met dodelijke afloop. Er zijn nochtans vaardigheden die je kunt aanleren opdat een voertuig niet zou gaan slippen. In Oostenrijk maakt een rijvaardigheidscursus deel uit van de verplichte rijopleiding. De resultaten spreken boekdelen. Bij de jongeren, de kwetsbaarste doelgroep in het verkeer, daalde het aantal ongevallen met een derde. In Vlaanderen blijft men blind voor deze cijfers. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) raadt een slipcursus volgen zelfs af, omdat je er te veel zelfvertrouwen van zou kunnen krijgen.

Als voertuigbeheersing niet belangrijk of zelfs gevaarlijk is, schakelen we dan beter meteen ook ABS en ESP in onze wagen uit? Gaan we eind november niet meer naar de garage om winterbanden te laten monteren? En wat gezegd van autoconstructeurs die ettelijke euro’s investeren in technieken om de huidige generatie wagens steeds veiliger te maken?

Belangenvermenging

Ik ben ervan overtuigd dat elke extra techniek of vaardigheid waardevol kan zijn om de verkeersveiligheid te verhogen, op voorwaarde uiteraard dat je ze met kennis van zaken krijgt uitgelegd en toepast. Instellingen als de VSV en het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) hebben zelf een commercieel opleidingsprogramma en moeten tezelfdertijd oordelen over het overige (concurrentiële) aanbod. Daar wringt het schoentje. De conclusie ligt immers voor de hand: wat ze zelf doen, doen ze beter. Omdat die instanties dé adviseurs bij uitstek zijn op de kabinetten, kijkt ook de politiek met dezelfde oogkleppen naar de verkeers(on)veiligheid.

Dronken achter het stuur mag niet van Bob, maar met te snel rijden heeft hij blijkbaar minder een probleem

Zodra politieke instanties de commerciële toer opgaan, zijn verdachtmakingen of insinuaties nooit ver weg. U herinnert zich ongetwijfeld de discussie over de radarverklikker Coyote. Omdat overdreven of onaangepaste snelheid een van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen is, wilde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) dat toestel verbieden. Hij werd teruggefloten door zijn federale collega François Bellot (MR), van wie je moet weten dat hij van ambtswege ook voorzitter is van de raad van bestuur van het BIVV.

Het toeval wil dat Coyote een van de sponsors in van de Bob-campagne van het BIVV. Dronken achter het stuur mag uiteraard (en terecht) niet van Bob, maar met te snel rijden heeft hij blijkbaar minder een probleem. Als er maar geld in het laatje komt. Kortom, belangenvermenging loert om de hoek.

Wordt de verkeersveiligheid écht beter van het werk van deze instanties? En heeft minister Jan Jambon (N-VA) het bij het recht eind als hij beweert dat het BIVV voldoende expertise heeft inzake sensibilisering om er, behalve de verkeersveiligheid, ook de algemene veiligheid bij te nemen? De cijfers bewijzen dat niet. België bengelt immers al jaren onder aan het Europese peloton. Hoog tijd voor de politieke broodheren om de werking én de resultaten van die organisaties objectief te evalueren.

Geen doden bij parkeren

Ook de politiek moet in de spiegel kijken. Verkeersveiligheid verdient beter dan gênante bevoegdheidsconflicten, verschillende snelheidsconflicten, verschillende snelheidsregimes in één klein land of een hervorming van de rijopleiding die er geen is. Kandidaat-bestuurders laten rijden met een gps of twee extra parkeermaneuvers laten uitvoeren, vormen we daarmee betere en veiligere chauffeurs? Bij het parkeren vallen geen twee doden per dag, in het echte verkeer wel. We kunnen niet om de vaststelling heen dat nog steeds de politieke moed ontbreekt om de rijopleiding doeltreffend te hervormen. En weet men eigenlijk nog op welk kabinet het dossier over het rijbewijs met strafpunten stof mag verzamelen? Of moet de Raad van State zich ook daarover uitspreken?

Efficiënt werken aan verkeersveiligheid is meer dan cijfers publiceren, een foto in de krant bij de start van de Bob-campagne of congressen studiedagen en andere praatkransjes organiseren. De verkeersonveiligheid in ons land moet ernstig worden genomen en heeft geen baat bij oogkleppen, maar heeft wel zeer dringend behoefte aan een verfrissende en objectieve kijk richting doelgerichte oplossingen. Of zoals je moet doen als je wagen aan het slippen gaat: niet kijken naar het obstakel, maar focussen op de oplossing.


CHRIS VANHEE

Wie? Zaakvoerder van rijvaardigheidscentrum Promove

Wat? Als slipcursussen autobestuurders te zelfverzekerd zouden maken, en tot gevaarlijk rijgedrag zouden aanzetten, waarom zouden we dan bijvoorbeeld nog winterbanden laten monteren?

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170116_02677772

Nadat ik betrokken was in een ongeval kan ik ...
—  Nadine Desmet
Eerstvolgende cursussen

Car Control

08 december 2018 ProMove | Circuit Zolder 8u30 - 12u00

Blue Light Driving - Pro

11 december 2018 ProMove | Circuit Zolder 8u30 - 18u00

Car Control

15 december 2018 ProMove | Brugge 8u30 - 12u00
Terug naar boven