Sluiten

Terugkommoment

vrijdag 07 februari 2020

Nieuwe autobestuurders moeten in Vlaanderen verplicht een terugkommoment volgen, zes tot negen maanden nadat ze hun rijbewijs hebben behaald. Omdat uit onderzoek is gebleken dat het ongevalsrisico voor de jongerendoelgroep het hoogst is in deze periode, heeft de Vlaamse regering beslist om hen tijdens het terugkommoment te confronteren met de voornaamste killers in het verkeer en om hierover van gedachten te wisselen met andere nieuwe bestuurders.

Het terugkommoment is een opleiding van vier uur en bestaat uit een introductie (half uur), een praktijkgedeelte van twee uur en een groepsgesprek van anderhalf uur.

Tijdens de praktijkoefeningen maken de deelnemers een noodstop aan twee verschillende snelheden om aan te tonen welke invloed een klein snelheidsverschil al kan hebben. Daarnaast ervaren ze – door middel van een promillebril – wat de invloed is van alcohol op een autobestuurder. Tot slot worden ze tijdens een afleidingsoefening geconfronteerd met de gevolgen van één of twee seconden onoplettendheid in het verkeer, zoals bijvoorbeeld bij het gebruik van de smartphone tijdens het rijden.

ProMove organiseert terugkommomenten in Zolder, Roeselare en Brugge. Wij wilden weten wat de deelnemers vonden van dit nieuwe initiatief en gingen een kijkje nemen in Zolder.

Kyara

“Drie weken gelden ben ik achteraan tegen een wagen gereden. Iemand voor ons voerde een manoeuvre uit. De wagen voor mij kon tijdig remmen. Ikzelf reed 70 – niet meer dan wettelijk toegelaten – maar helaas te snel om tijdig tot stilstand te kunnen komen. Ik kwam er met de schrik en een pijnlijke nek vanaf, maar voor mijn eerste autootje kwam alle hulp te laat. Gelukkig heeft mijn vader me gestimuleerd om onmiddellijk weer achter het stuur te kruipen. Na twee dagen reed ik alweer rond de kerktoren. Ik heb zonet ervaren hoe moeilijk het is om een noodstop te maken. Mijn lesje heb ik geleerd: waar ik 70 mag, zal ik de komende tijd niet sneller dan 60 rijden! Het is me ook duidelijk geworden dat ik nog meer afstand moet houden! Ik vind het goed dat wij deze cursus verplicht moeten volgen, maar eigenlijk zouden alle chauffeurs hiertoe verplicht moeten worden. Jong en oud.”

Abdoul

“Ik kom uit Syrië en ben moslim. Eerlijk, ik heb nog nooit een druppel alcohol gedronken. Het parcours met de alcohol simulatiebril vond ik geweldig! Zonder te zondigen heb ik nu een redelijk idee van hoe een dronken persoon de wereld ervaart. Verbluffend is dat, nog straffer dan ik had verwacht. Ik vraag me ook af hoe zo iemand zichzelf een redelijke grens kan opleggen. Het begint allemaal met één pintje, maar hoe voorkom je dat het niet uit de hand loopt?”

Hannelore

“Ik werk als opvoedster in een dagcentrum voor personen met een fysieke beperking. Veel van de mensen die daar komen zijn verlamd. Sommigen van hen kunnen helemaal niet meer praten of zijn zelfs amper in staat hun elektrische rolwagen te besturen. Weet je, de meeste van die mensen hebben hun letsel opgelopen in een verkeersongeval. Onwaarschijnlijk is dat. Autorijden is geen lachertje, dat heb ik daar wel geleerd. Daarom heb ik beslist om nooit ofte nimmer te snel te rijden. En ik hou mij daar ook aan.”

“Onder invloed rijden? Iedereen weet dat het niet mag. En toch doen veel van mijn vrienden het. Of mensen zonder vervoer rijden toch mee met een bestuurder die te veel op heeft. Bizar is dat toch allemaal. De meeste mensen denken dat ze moeilijke situaties uiteindelijk toch onder controle hebben, overschatten zichzelf kortom. Verkeerd is dat.”

Jozefien

“Echt waar, het terugkommoment van ProMove is heel correct en professioneel opgezet. Wat ik van deze cursus verwacht? Finetuning voor mensen die nog niet zo lang hun rijbewijs hebben gehaald. Dat ze ons wijzen op de zaken die je vergeet wanneer je op automatische piloot begint te rijden. Laat ons eerlijk zijn, wanneer je de ‘glijbaan’ opgaat dan merk je pas hoe moeilijk het is om een uitwijkmanoeuvre te maken. Een noodstop moet je proberen vermijden, dan dat doe je in de eerste plaats door constant voldoende afstand te houden.”

“De ervaring met de alcoholbril was echt wel heftig. Alcohol- en zeker ook drugsgebruik worden als normaal gezien bij jongeren. We stellen ons er geen vragen meer bij als we onder invloed toch achter het stuur kruipen. Daarom kan zo een confrontatie wel deugd doen.’

Stijn

“Ik gebruik mijn wagen eigenlijk vooral voor woon-werkverkeer. Ik heb nog niet zo lang geleden mijn rijbewijs gehaald, maar het is dus wel een heel kostbaar iets voor mij! Daarom vind ik het heel belangrijk om aan deze cursus te mogen/moeten deelnemen. Wel jammer dat het voor ons, jongeren, veel geld kost. We leren hier zeker bij; vooral de invloed van snelheid op een succesvolle noodstop had ik onderschat.”

Bajrami

Bajrami is automarchand en rijdt in die hoedanigheid om en bij de 90.000 km per jaar. Met zijn Servisch rijbewijs al meer dan 17 jaar op zak was hij toch verplicht om ook zijn Belgisch rijbewijs te halen. En dus ook om naar het terugkommoment te komen.

“Echt veel leren doe ik hier niet. Ik rij al heel lang en heb nog nooit een ongeluk gehad, godzijdank. Bovendien kruip ik elke week één uur achter het stuur van een kart. Autorijden zit dus in mijn lijf. Toch kan ik zeggen dat de cursus heel goed georganiseerd is! Het is heel belangrijk dat jonge chauffeurs ervaringen als deze opdoen. Ze leren hier vooral dat de context heel belangrijk is. Als chauffeur moet je werkelijk alles in het oog hebben. Waar zijn er kinderen aan het spelen? Hoe is het rijgedrag van de chauffeurs rondom mij? Je leert hier ook dat je enkel supergeconcentreerd mag rijden. Je moet altijd en overal klaar zijn om te reageren. Dit is een grote verantwoordelijkheid die we zelf moeten dragen: achter het stuur zit je alleen, er is niemand die je ‘stop’ toeroept als het nodig is.”

Amber

Amber had nog niet zo lang haar rijbewijs toen ze slachtoffer werd van een zwaar verkeersongeval. Ze stond stil achter een vrachtwagen op het ogenblik dat een andere vrachtwagen haar ramde. De gevolgen laten zich raden. Twee maand in coma, benen en ribben gebroken…

“Mijn ongeval heeft me duidelijk gemaakt dat je als bestuurder niet alles onder controle kan hebben. Ik denk dat we op dit vlak nederig moeten blijven. Ik heb twee à drie weken geleden terug de moed gevonden om opnieuw te gaan rijden. Dat doet wat met een mens. Deze cursus helpt me om stap voor stap mijn zelfvertrouwen terug te krijgen en mijn angst te overwinnen.”


INSCHRIJVEN VOOR EEN TERUGKOMMOMENT

Ik ben zeer aangenaam verrast van het terugkommoment! Bedankt!

—  Julie Hollebeke

Eerstvolgende cursussen

Car Control Individueel

09 november 2020 ProMove | Circuit Zolder 12u30 - 14u30

Car Control Individueel

12 november 2020 ProMove | Brugge 10u00 - 12u00

Car Control Individueel

12 november 2020 ProMove | Brugge 12u30 - 14u30
Terug naar boven

Opgelet!!

Je kiest nu voor een cursus op een andere datum of locatie.
Ben je zeker dat je deze bestelling wilt plaatsen?
Ik verkies deze cursus Mijn vorige keuze behouden